Eines d’autoaprenentatge

Servei lingüístic

When we look at modern man, we have to face the fact that modern man suffers from a kind of poverty of the spirit, which stands in glaring contrast with a scientific and technological abundance. We’ve learned to fly the air as birds, we’ve learned to swim the seas as fish, yet we haven’t learned to walk the Earth as brothers and sisters.” M.L. King

Tant per aprendre com per ensenyar, cal preguntar, fer, veure el costat positiu (una assignatura amb molt quòrum a Harvard i de la qual n’ha fet estendard Emilio Duró), però alhora ser crític: va bé la ironia.

Els mètodes, com diu Carles Capdevila, són els de tota la vida. No descobrim la sopa d’all.

Primer, com Erich Fromm explica a Del tener al ser, hem de saber qui som, sentir  amor per la vida, per allò que gaudim fent.

Llavors ens n’adonarem que hi ha diversos estils d’aprenentatge. Qualsevol és bo si ens és útil.

Segons Alfredo Barriga  és necessari un canvi radical com aprenem i ensenyem. Recuperem  la creativitat, malgrat la tecnologia, i demostrem que el canvi rau en allò que nosaltres podem fer, superar les nostres pors i, fins i tot, podem fer els nostres vídeos tutorials.

1) Què vull aprendre? Un objectiu clar, definit, assolible.

P21 és una organització nord-americana que pensa  en quines habilitats capaciten els alumnes per viure avui (pensament crític, resolució de problemes, comunicació, col·laboració, creativitat i innovació). Pots fer un tour per entendre què s’entén per cada competència.

I amb Ecolearning (cursos gratuïts) o Eye on educationISTEBuck Institute for Education pots polir les teves àrees de millora.

2) Amb quin recurs?

Si definim el nostre EPA (entorn personal d’aprenentatge) podem gestionar millor el caos d’internet. Els recursos es poden classificar en:

informació

  •  MentorMob és una eina que ens mostra les indexacions temàtiques fetes sobre diversos temes. Hi pots col·laborar i oferir els teus coneixements.
  • Pearltrees (per recollir, organitzar jeràrquicament i compartir qualsevol URL que troben en línia, així com pujar fotos personals i notes de productes. Molt visual)
  • Curadors de continguts: construeixes “revistes” segons la informació que vols que continguin i que t’ofereix aquella eina: Flipboard, Scoop.it o Paper.li

–>  A mi no em van gens bé. Caos de dades! Prefereixo subscriure’m directament a                aquells apartats i revistes que realment m’interessen.

Comunicació.jpg

  • Xarxes professionals que permeten associar-se a grups de pràctiques i fòrums: Linkedin, Xing o Academia.edu
  • Videoconferències: Skype i Hangouts
  • Biblioteca amb llibres de temes empresarials: BlueBottleBiz

Creació

  • Educatius:

a) Fitxes pedagògiques (flashcards): Les pots crear a Quizlet                                        b) Rúbriques (instrument d’avaluació dels aprenentatges) fetes amb Google.           c) Una pissarra virtual col·laborativa, Padlet, que permet guardar contingut multimèdia (imatges, vídeos, àudio, presentacions…).                                                     d) Escuela 2.0: molts recursos didàctics de diverses assignatures i nivells educatius.

e) Blendspace: Creació de lliçons digitals, amb imatges, enllaços, vídeos, arxius en PDF i  qüestionaris.

f) Edpuzzle: permet crear vídeos didàctics a partir de materials ja existents a YouTube, Vimeo o National Geographic.

g) Aprenentatge experiencial: 50 experiments per a l’aula

              h) Creació de línies temporals

  • Disseny:

a) Canva: Gratuït i més potent que el Paint per crear per a resolució web.                                     b) ThingLink (per convertir les imatges en un gràfic interactiu                                                        c) Infografies: Easel o Piktochart

La Universidad Internacional de Valencia ha seleccionat recursos (2015) i la seva utilitat.

3) Periodificació

Temps que hi dedicaré setmanalment o mensualment, marcar inici i fi. A Study Guides and Strategies trobem molts recursos per gestionar el temps i les idees.

mapa-mentalMapes mentals

 

Per organitzar les idees  van molt les aplicacions per crear mapes mentalsBubbl.us   FlowchartFreeMindCoggle.it. Si voleu convertir un text directament, podeu fer-ho amb: text2mindmap.com

Aquí teniu un vídeo per saber com fer-ne un.

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s